Ξεκίνησε ως φοιτητικό project, μεγάλωσε μέσα στην πανδημία και σήμερα φιλοδοξεί να γίνει το κορυφαίο παιχνίδι προσομοίωσης μπάσκετ στον κόσμο.
Το Pro Basketball Manager επιστρέφει με την έκδοση του 2026, πιο ώριμο και πιο ρεαλιστικό από ποτέ, ενσωματώνοντας για πρώτη φορά το επίσημο Basketball Champions League και πάνω από 20 εθνικά πρωταθλήματα.
«Αυτό που ξεκίνησε το 2011 ως ένα μικρό όνειρο δύο φίλων, έχει γίνει πλέον ένα πλήρες, επαγγελματικό project», λέει ο Yoann Noblet, συνδημιουργός του παιχνιδιού, μιλώντας στο Business Daily.
«Μετά την πανδημία, οι παίκτες γύρισαν πίσω στα games και το Pro Basketball Manager απέκτησε νέα ζωή. Τώρα το αναπτύσσουμε με στόχο να γίνει το πιο ρεαλιστικό παιχνίδι manager για το μπάσκετ», τονίζει.
Η νέα έκδοση, που κυκλοφορεί στις 17 Νοεμβρίου 2025, φιλοδοξεί να καθιερώσει το Pro Basketball Manager ως τη μοναδική εμπειρία πλήρους διαχείρισης ομάδας, από τις προπονήσεις και τις τακτικές μέχρι τα οικονομικά και τις ακαδημίες, φέρνοντας το άθλημα πιο κοντά από ποτέ στην πραγματικότητα.
Για πρώτη φορά, το Basketball Champions League, ένας από τους κορυφαίους θεσμούς της ευρωπαϊκής καλαθοσφαίρισης, περιλαμβάνεται με πλήρη άδεια, δίνοντας τη δυνατότητα να αναλάβει κανείς οποιονδήποτε από τους επίσημους συλλόγους και παίκτες της διοργάνωσης.
Επίσης έχει επίσημη άδεια ακόμη από περισσότερα από 20 εθνικά πρωταθλήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, από τη Γαλλία και την Τουρκία μέχρι τη Λιθουανία και την Κύπρο, τα οποία εμπλουτίζουν το περιεχόμενο του τίτλου, προσφέροντας μια εμπειρία με σπάνια αυθεντικότητα.
Με 2.000+ επαγγελματικές ομάδες σε 90 εθνικά πρωταθλήματα, μεταξύ άλλων και των δύο πρώτων κατηγοριών του ελληνικού πρωταθλήματος και του κυπέλλου Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένων και 17 γυναικείων διοργανώσεων, ο παίκτης καλείται να διαχειριστεί τα πάντα, από τις προπονήσεις και τις τακτικές, έως τα οικονομικά, τις εγκαταστάσεις και τις μεταγραφές.
Κάθε επιλογή έχει βάρος, κάθε απόφαση διαμορφώνει τη δική του παρακαταθήκη, εντός κι εκτός παρκέ. Το αποτέλεσμα είναι μια εμπειρία που προσομοιώνει με πιστότητα τη δουλειά του προπονητή και του μάνατζερ, μετατρέποντας κάθε σεζόν σε ένα ζωντανό αφήγημα στρατηγικής, επιλογών και ισορροπιών.
Ο Yoann Noblet, συνδημιουργός του Pro Basketball Manager, μιλά για ένα ταξίδι που ξεκίνησε πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, όταν ο Victor Da Costa, ιδρυτής του project, αποφάσισε να δημιουργήσει το πρώτο παιχνίδι manager για μπάσκετ. «Ο Victor ξεκίνησε το παιχνίδι το 2011 ως φοιτητικό project με το όνομα Basketball Pro Manager. Εγώ μπήκα ένα ή δύο χρόνια αργότερα και το 2013 ιδρύσαμε την εταιρεία», λέει ο Noblet.
«Τότε το τοπίο ήταν τελείως διαφορετικό. Το Steam δεν είχε την επιρροή που έχει σήμερα, οπότε έπρεπε να πουλάμε φυσικά αντίγραφα, κάτι που έκανε τα πράγματα πιο δύσκολα. Μετά την πανδημία του κορονοϊού, όμως, οι άνθρωποι επέστρεψαν στα παιχνίδια και το project ξαναπήρε ζωή. Από τότε το πήραμε πιο σοβαρά και το αναπτύσσουμε συστηματικά.», επισήμανε.
Η ομάδα του παιχνιδιού αποτελείται από μόλις δύο άτομα που εργάζονται πάνω του, ούτε καν πλήρους απασχόλησης, αλλά αυτό δεν την εμποδίζει να έχει μεγάλα όνειρα. «Ελπίζουμε στο μέλλον να μπορούμε να ζούμε από αυτό και να συνεχίσουμε να φέρνουμε νέα παιχνίδια. Είναι κάτι που αγαπάμε και μας ακολουθεί εδώ και δώδεκα χρόνια.
Μετά την πανδημία αφιερώσαμε περισσότερο χρόνο και προσπάθεια και τώρα το βλέπουμε να εξελίσσεται με ρυθμό που μας γεμίζει αισιοδοξία.»
Όταν το Pro Basketball Manager πρωτοεμφανίστηκε, απευθυνόταν σχεδόν αποκλειστικά στους φανατικούς φιλάθλους του μπάσκετ. Με τα χρόνια όμως, το κοινό του διευρύνθηκε.
«Στην αρχή ήταν μόνο για τους φανατικούς φαν του μπάσκετ. Τώρα θέλουμε να απευθυνόμαστε σε όλους, όχι μόνο στους μπασκετόφιλους, αλλά και σε όσους αγαπούν τα παιχνίδια manager ή απλώς τον αθλητισμό γενικά. Προσπαθούμε να ανοίξουμε το κοινό μας χωρίς να χάσουμε το πάθος και την ταυτότητά μας».
Η φιλοσοφία πίσω από το παιχνίδι συνοψίζεται απλά, Να είναι ταυτόχρονα ρεαλιστικό και διασκεδαστικό. «Το παιχνίδι πρέπει πρώτα απ’ όλα να είναι διασκεδαστικό», εξηγεί ο Noblet. «Αλλά θέλουμε να έχει και βάθος για τους φαν του μπάσκετ. Είναι δύσκολη ισορροπία. Δεν θέλουμε ο πυρήνας του κοινού μας να χάσει το ενδιαφέρον του, αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να προσελκύσουμε και νέο κοινό για να αναπτυχθούμε.»
Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά του Pro Basketball Manager είναι το πόσο ρεαλιστικά προσεγγίζει τη δουλειά του προπονητή και του μάνατζερ. «Ο παίκτης μπορεί να δημιουργήσει τη δική του φάση, να τη δοκιμάσει στον αγώνα και να δει αν οι παίκτες του θα τον ακολουθήσουν ή όχι. Αυτό εξαρτάται από το πόσο καλός είναι ως προπονητής και πόσο καλοί είναι οι παίκτες στο γήπεδο.
Κάθε αθλητής έχει τα δικά του χαρακτηριστικά, επίπεδα δεξιοτήτων και πόντους. Έχουμε συγκεντρώσει δεδομένα για χρόνια, πάνω από μια δεκαετία και τα χρησιμοποιούμε για να κάνουμε το παιχνίδι πιο αληθινό. Κάθε χρόνο προσθέτουμε περισσότερα, γιατί θέλουμε τα δεδομένα να “μιλούν” μέσα στο gameplay.»
Σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, ο Yoann Noblet υπογραμμίζει ότι: «Ο παίκτης παίζει εναντίον του υπολογιστή, οπότε υπάρχει ΑΙ, αλλά όχι όπως στο ChatGPT. Ίσως στο μέλλον εξετάσουμε νέες δυνατότητες πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη, για να κάνουμε το παιχνίδι πιο δυναμικό και πιο απρόβλεπτο, αλλά προς το παρόν προτιμούμε, μια πιο κλασική εμπειρία».
Η προσθήκη των μεταγραφών στο παιχνίδι αποτέλεσε κομβική στιγμή. «Παλαιότερα δεν υπήρχαν μεταγραφές, επειδή στο μπάσκετ δεν είναι τόσο συνηθισμένες. Από πλευράς gameplay όμως έχουν ενδιαφέρον. Ο κόσμος έχει συνηθίσει το Football Manager, όπου οι μεταγραφές είναι βασικό στοιχείο, και θεωρήσαμε ότι έπρεπε να τις ενσωματώσουμε. Θέλουμε το παιχνίδι να είναι διασκεδαστικό, αλλά και να παραμένει βαθύ και ρεαλιστικό.»
Η εμπειρία παιχνιδιού είναι ευέλικτη, καθώς κάθε παίκτης μπορεί να προσεγγίσει το παιχνίδι διαφορετικά. «Κάποιοι το αντιμετωπίζουν σαν καθαρή προσομοίωση. Στήνουν την ομάδα, οργανώνουν τις υποδομές, πατούν συνεχώς “continue” και αφήνουν τις σεζόν να τρέχουν.
Άλλοι προτιμούν να παίζουν κάθε ματς, να ζουν τη στιγμή, να νιώθουν την ένταση του πάγκου. Μερικοί ξεκινούν από τις χαμηλές κατηγορίες για να χτίσουν καριέρα, ενώ άλλοι επιλέγουν μια μεγάλη ομάδα από την αρχή. Το παιχνίδι προσαρμόζεται σε όλους τους τύπους παικτών.»
Το shot chart (γράφημα επιτυχημένων σουτ), ένα από τα εργαλεία ανάλυσης, λειτουργεί επίσης με τρόπο που υπηρετεί τη στρατηγική. «Δεν είναι live, το βλέπεις μετά τον αγώνα. Σου δείχνει πού οι παίκτες σου είναι πιο αποτελεσματικοί στο παρκέ. Δεν μπορείς να αλλάξεις τακτική σε πραγματικό χρόνο, αλλά μπορείς να κάνεις διορθώσεις για το επόμενο παιχνίδι. Ίσως στο μέλλον να το κάνουμε ζωντανό, αλλά προς το παρόν επικεντρωνόμαστε στο πώς προετοιμάζεις το ματς.»
Η φετινή έκδοση διαθέτει ολοκαίνουργια μηχανή γραφικών. «Αλλάξαμε φωτισμό, υφές, χαρακτήρες, προσθέσαμε διαφορετικούς σωματότυπους, κουρέματα, γένια, παπούτσια. Θέλουμε κάθε αγώνας να φαίνεται μοναδικός. Παλιά οι ομάδες έμοιαζαν πολύ μεταξύ τους. Τώρα έχουν τη δική τους ταυτότητα.
Επίσης βελτιώσαμε τα animations και η ροή του παιχνιδιού έχει γίνει ακόμη καλύτερη. Είναι ένα πρώτο βήμα που μας δίνει τη βάση για ακόμα περισσότερα animations στο μέλλον.»
Η ομάδα φροντίζει και τη ρεαλιστική διαχείριση παικτών και συμβολαίων. «Μπορείς να μιλήσεις με έναν παίκτη και να του πεις ότι θέλεις να λύσεις το συμβόλαιό του. Μερικές φορές θα συμφωνήσει, άλλες όχι.
Αν δεν δεχτεί, μπορεί να χρειαστεί να πληρώσεις αποζημίωση, όπως στην πραγματική ζωή. Δεν μπορείς να προσλαμβάνεις και να απολύεις όποτε θέλεις χωρίς συνέπειες. Και πλέον δεν μπορείς να πουλήσεις αμέσως έναν παίκτη που μόλις υπέγραψες, κάτι που παλιά έκανε το παιχνίδι πολύ εύκολο.»
Η ανανέωση αγγίζει και το scouting (ανίχνευση και αξιολόγηση παικτών). «Αλλάξαμε τον τρόπο με τον οποίο παράγεται το δυναμικό των παικτών. Δεν υπάρχουν πια τόσοι με υψηλό potential. Θέλουμε να είναι πιο δύσκολο να βρεις πραγματικά καλούς παίκτες.
Οι ακαδημίες πλέον βγάζουν πιο ισορροπημένους νέους, και αν κάποιος σου γίνει draft, παίρνεις χρήματα. Έτσι έχεις κίνητρο να επενδύσεις στη νεολαία σου. Παλιά οι παίκτες από την ακαδημία ήταν υπερβολικά δυνατοί, τώρα είναι πιο ρεαλιστικοί.»
Το περιβάλλον χρήσης έχει βελτιωθεί αισθητά. «Αφαιρέσαμε τα πολύχρωμα links, κάναμε το UI (περιβάλλον χρήστη) πιο άνετο, οι πίνακες φορτώνουν πολύ πιο γρήγορα. Πλέον μπορείς να αναζητήσεις προσωπικό ή παίκτες σε όλη τη βάση δεδομένων χωρίς να χρειάζεσαι τόσα φίλτρα. Θέλαμε να είναι πιο ελκυστικό και πιο εύχρηστο.»
Μία από τις πιο σημαντικές στιγμές στην πορεία του παιχνιδιού ήταν η συνεργασία με τη FIBA. «Η συνεργασία με το BCL ήταν κάτι που θέλαμε και προετοιμάζαμε για χρόνια. Φέτος έγινε πραγματικότητα. Για εμάς είναι τεράστιο επίτευγμα, γιατί δείχνει ότι η FIBA μάς εμπιστεύεται και μας στηρίζει. Αν όλα πάνε καλά, ίσως στο μέλλον να προστεθούν και άλλες διοργανώσεις FIBA στο παιχνίδι.»
Το Pro Basketball Manager περιλαμβάνει και διεθνείς διοργανώσεις με εθνικές ομάδες εδώ και καιρό. «Ο κόσμος αγαπά να παίζει με εθνικές ομάδες. Μπορείς να ξεκινήσεις ως προπονητής εθνικής ομάδας ή να περιμένεις να σε καλέσει μια χώρα όταν γίνεις γνωστός. Το να διαχειρίζεσαι και εθνική ομάδα και σύλλογο προσθέτει βάθος και ρεαλισμό.»
Παράλληλα, το παιχνίδι στηρίζει και το μπάσκετ γυναικών. «Έχουμε γυναικείες διοργανώσεις με άδεια. Είναι ωραίο να παίζεις με τις γυναίκες, γιατί η βάση δεδομένων είναι μικρότερη και η εμπειρία πιο συμπαγής και άμεση.»
Μιλώντας για το παρελθόν, ο Yoann Noblet δεν ξεχνά από πού ξεκίνησαν όλα. «Γνωρίζετε το World Basketball Manager; Ήταν το πρώτο παιχνίδι manager για το μπάσκετ, το μοναδικό εκείνη την εποχή.
Σταμάτησε μετά από λίγο, και τώρα εμείς συνεχίζουμε από εκεί που σταμάτησε. Θέλουμε να κρατήσουμε ζωντανό αυτό το είδος και να το εξελίξουμε. Για εμάς, το σημαντικό είναι να κάνουμε ένα παιχνίδι που αγαπούν οι άνθρωποι και να το βελτιώνουμε συνεχώς κάθε χρόνο.»
Το παιχνίδι θα κάνει την πρώτη κυκλοφορία του στις 17 Νοεμβρίου 2025 και εδώ μπορείτε να το προσθέσετε στην whishlist σας.