Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων το 2024 έφτασαν τα 80 εκατομμύρια, σημειώνοντας σημαντική ανάκαμψη μετά την πτώση που καταγράφηκε κατά την πανδημία. Η ανοδική αυτή πορεία αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, τα οποία κάλυψαν περίπου το 45% του συνόλου το προηγούμενο έτος.
Αντίθετα, οι πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) έχουν υποχωρήσει κατά 30% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2017. Αυτή η εξέλιξη έχει μεταβάλει τον χάρτη της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου. Η Κίνα και άλλες αναδυόμενες οικονομίες αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το μισό των συνολικών πωλήσεων, από μόλις 20% το 2000.
Η παραγωγή αυτοκινήτων στην Κίνα αυξήθηκε εντυπωσιακά μεταξύ 2010 και 2024, με αποτέλεσμα η χώρα να καλύπτει το 40% της παγκόσμιας παραγωγής. Η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική διατηρούν μερίδια 15% η κάθε μία. Το 2024, η Κίνα ξεπέρασε την Ευρωπαϊκή Ένωση και αναδείχθηκε ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων παγκοσμίως, ενώ στα ηλεκτρικά οχήματα κατέχει το 70% της παγκόσμιας παραγωγής.
Η αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει κεντρικός πυλώνας για πολλές εθνικές οικονομίες, απασχολώντας άμεσα πάνω από 10 εκατομμύρια εργαζομένους και στηρίζοντας εκατομμύρια επιπλέον θέσεις εργασίας. Παραμένει επίσης μία από τις μεγαλύτερες αγορές διεθνώς και η βασικότερη πηγή ζήτησης πετρελαίου.
Σύμφωνα με έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η παραγωγή αυτοκινήτων στην Κίνα είναι οικονομικότερη από ό,τι στις ανεπτυγμένες οικονομίες, ειδικά στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό αποδίδεται κυρίως στο χαμηλότερο κόστος παραγωγής, καθώς και στις ανταγωνιστικές τιμές ενέργειας και εργασίας. Επιπλέον, το κόστος των εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης είναι σημαντικά μειωμένο στην Κίνα.
Ένα ακόμη καθοριστικό στοιχείο είναι το κόστος των μπαταριών. Οι μέσες τιμές κυψελών μπαταριών στην Κίνα είναι περίπου 30% χαμηλότερες από την Ευρώπη και 20% χαμηλότερες από τις ΗΠΑ. Ωστόσο, σύμφωνα με την ίδια έκθεση, το χάσμα αυτό μπορεί να περιοριστεί με κατάλληλες επενδύσεις και χρόνο, επιτρέποντας στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά.