Ο όμιλος Volkswagen ανακοίνωσε τη διακοπή της παραγωγής σε δύο εργοστάσιά του, ενώ η Bosch, σημαντικός προμηθευτής ανταλλακτικών αυτοκινήτων, προχωρά στην απόλυση 13.000 υπαλλήλων. Βασικός λόγος για τις κινήσεις αυτές αποτελεί η μειωμένη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα, γεγονός που επηρεάζει συνολικά τον κλάδο.
Αντίστοιχα, η Ford γνωστοποίησε πρόσφατα ότι θα απολύσει επιπλέον 1.000 εργαζόμενους στο εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων της στην Κολωνία, ενώ η Stellantis έχει ήδη ανακοινώσει διακοπές λειτουργίας σε αρκετές ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας της Γερμανίας, η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία έχει μειώσει το εργατικό δυναμικό της κατά περίπου 51.500 άτομα μέσα σε έναν χρόνο, δηλαδή σχεδόν το 7% του συνόλου. Μαζικές περικοπές έχουν ανακοινώσει και άλλοι προμηθευτές, όπως η Schaeffler και η Continental.
Οι μεγάλοι κατασκευαστές, μεταξύ των οποίων οι Mercedes-Benz, BMW και Audi, έχουν εκδώσει προειδοποιήσεις για μειωμένα κέρδη, εφαρμόζουν πλάνα εξοικονόμησης και προχωρούν σε περικοπές θέσεων εργασίας. Παρά τις επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ στην τεχνολογία μπαταριών, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποδεικνύεται πιο αργή από το προσδοκώμενο.
Όπως αναφέρει ο όμιλος Volkswagen σε ανακοίνωσή του, «προσαρμόζει το πρόγραμμα παραγωγής στα εργοστάσιά της, ώστε να ανταποκρίνεται στην τρέχουσα ζήτηση των πελατών για τα μοντέλα που κατασκευάζονται εκεί». Σε ορισμένες μονάδες, αυτό οδηγεί σε ακυρώσεις βαρδιών, ενώ σε άλλες σε επιπλέον βάρδιες, ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς.
Η παραγωγικότητα του ομίλου Volkswagen ενισχύεται κυρίως στα εργοστάσια που παράγουν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αντίθετα, μειώνεται η δραστηριότητα στη γραμμή παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι διοικήσεις των μεγάλων ομίλων, διαπιστώνοντας τις αλλαγές στις καταναλωτικές προτιμήσεις, στρέφουν πλέον την προσοχή τους στην υβριδική τεχνολογία, που συγκεντρώνει σήμερα το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη παρουσιάζουν πτώση. Σύμφωνα με την ACEA, μόλις το 16% των νέων αυτοκινήτων είναι ηλεκτρικά, ενώ τα υβριδικά οχήματα αντιπροσωπεύουν πλέον το 37%. Η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων διαφέρει σημαντικά ανά χώρα: στη Νορβηγία και σε άλλες ανεπτυγμένες αγορές τα ποσοστά είναι υψηλά, ενώ στη Νότια Ευρώπη, όπου οι υποδομές φόρτισης παραμένουν ανεπαρκείς, η ζήτηση είναι περιορισμένη.
Η χαμηλή ζήτηση για πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η αυξανόμενη προτίμηση στα υβριδικά αντανακλούν τις ανησυχίες των καταναλωτών για την αυτονομία και τα δημόσια δίκτυα φόρτισης.
Οι γερμανικές εξαγωγές, που παραδοσιακά κάλυπταν το 80% της παραγωγής, αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Η είσοδος της Κίνας στην αγορά έχει μεταβάλει τις ισορροπίες, ενώ οι αμερικανικοί δασμοί περιορίζουν τις πωλήσεις στη σημαντική για τη Γερμανία αγορά των ΗΠΑ.
Επιπλέον, οι υψηλές τιμές ενέργειας αυξάνουν το κόστος των γερμανικών αυτοκινήτων, ενώ τα κινεζικά μοντέλα διατίθενται πλέον με ανταγωνιστική ποιότητα και χαμηλότερες τιμές. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των κινεζικών αυτοκινήτων αποτελεί μια ακόμη πρόκληση για τη γερμανική βιομηχανία, η οποία καλείται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες της αγοράς.