Το streaming περνά σε νέα εποχή, με την Disney να αναδιαμορφώνει τον τρόπο που οι θεατές παρακολουθούν αθλητικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο. Ο κολοσσός συνδυάζει πλέον το Disney+, το Hulu και το ESPN σε ενιαία στρατηγική, δημιουργώντας μια πλατφόρμα που φιλοδοξεί να αντικαταστήσει το καλωδιακό πακέτο και να ορίσει ξανά τα δεδομένα στην αγορά.
Η Disney προσπαθεί να προσελκύσει τους φιλάθλους με οικονομικά πακέτα. Προσφέρει το bundle Disney+ / Hulu / ESPN με 36 δολάρια τον μήνα —μόλις 6 δολάρια ακριβότερο από το standalone ESPN— ενώ για τον πρώτο χρόνο κοστίζει 30 δολάρια. Παράλληλα, σε συνεργασία με τη Fox, θα λανσαριστεί από τον Οκτώβριο ένα νέο πακέτο 40 δολαρίων με πρόσβαση και στις δύο πλατφόρμες.
Όπως σημείωσε ο οικονομικός διευθυντής της Disney, Χιου Τζόνστον: «Ο στόχος μας είναι να προσεγγίζουμε τους φιλάθλους όπως αυτοί θέλουν —είτε μέσω του ESPN app, είτε μέσω των άλλων εφαρμογών της Disney, είτε ακόμη και μέσω του παραδοσιακού καλωδίου».
Το αθλητικό ESPN πιονέρος της αλλαγής
Στην καρδιά της προσπάθειας βρίσκεται η νέα εφαρμογή ESPN, που λανσάρεται στις 21 Αυγούστου με συνδρομή 30 δολαρίων τον μήνα. Για πρώτη φορά, οι φίλαθλοι θα έχουν πρόσβαση σε όλο το χαρτοφυλάκιο του καναλιού χωρίς καλωδιακή σύνδεση: NFL, NBA, κολεγιακό ποδόσφαιρο, προσωπικό SportsCenter με AI, fantasy sports και live στοιχηματικές λειτουργίες. Η στρατηγική είναι ξεκάθαρη: το ESPN θέλει να γίνει η βασική πύλη για κάθε αθλητικό γεγονός.
Το ESPN υπήρξε για δεκαετίες ο μεγάλος «πρωταθλητής» του καλωδιακού πακέτου, εισπράττοντας τις υψηλότερες χρεώσεις ανεξαρτήτως προτιμήσεων των συνδρομητών. Όμως από το 2010 η βάση των πελατών του άρχισε να συρρικνώνεται με εκατομμύρια απώλειες κάθε χρόνο. Η Disney, ιδιοκτήτρια εταιρεία, δίσταζε να πάρει ριζικά μέτρα, καθώς το ESPN εξακολουθούσε να αποφέρει δισεκατομμύρια σε έσοδα από την καλωδιακή τηλεόραση.
Ως ενδιάμεση λύση, δημιουργήθηκε το ESPN+ το 2018, που προσέφερε δευτερεύουσες διοργανώσεις και αθλήματα. Αν και εξελίχθηκε σταδιακά —ειδικά με τη σύνδεσή του με Disney+ και Hulu—, δεν έπιασε ποτέ τις κορυφές του αθλητικού περιεχομένου.
Σήμερα αριθμεί 24 εκατομμύρια συνδρομητές, αποφέροντας περιορισμένα έσοδα σε σχέση με τις συνολικές δραστηριότητες, καθώς τα τελευταία 15 χρόνια, περίπου 35 εκατομμύρια αμερικανικά νοικοκυριά εγκατέλειψαν το ESPN, διακόπτοντας τη συνδρομή τους μέσω καλωδιακής τηλεόρασης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, άλλα 30 εκατομμύρια θα ακολουθήσουν μέσα στην επόμενη δεκαετία. Ο πρόεδρος του ESPN, Τζίμι Πιτάρο, επιχειρεί να αντιστρέψει την πορεία αυτή, παρουσιάζοντας μια στρατηγική που φιλοδοξεί να κερδίσει ξανά το ενδιαφέρον των φιλάθλων.
Στις 21 Αυγούστου θα λανσαριστεί μια πλήρως ανανεωμένη εφαρμογή που θα προσφέρει χιλιάδες ζωντανές μεταδόσεις, από κορυφαία πρωταθλήματα όπως το NFL και το NBA, μέχρι στιγμιότυπα και υπηρεσίες fantasy sports. Με συνδρομή 30 δολαρίων τον μήνα, η εφαρμογή στοχεύει να γίνει το «απόλυτο σπίτι» για τον φίλαθλο που θέλει να παρακολουθεί αγώνες, να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο και να συμμετέχει ενεργά στο παιχνίδι μέσω fantasy.
Ο Πιτάρο, που ηγείται του καναλιού από το 2018, θεωρεί το project αυτό ως ένα από τα πιο καθοριστικά στην ιστορία του ESPN. Πρόκειται για την πρώτη φορά που το σύνολο των αθλητικών δικαιωμάτων του καναλιού θα διατίθεται σε κοινό εκτός καλωδίου ή δορυφορικών πακέτων.
Η νέα στρατηγική σε μια αγορά που αλλάζει
Η διοίκηση της Disney αποφάσισε πως η μόνη λύση είναι η πλήρης αποσύνδεση από την καλωδιακή τηλεόραση. Το νέο project, με την εσωτερική κωδική ονομασία “Flagship”, αναπτύσσεται εδώ και χρόνια, περιλαμβάνοντας νέες συμφωνίες με λίγκες και παρόχους για να εξασφαλιστεί ευελιξία.
Η υπηρεσία θα ενσωματώνει εξατομικευμένο SportsCenter με χρήση AI που θα προσφέρει προσωποποιημένα στιγμιότυπα, νέα και αναλύσεις για ομάδες και αθλήματα που προτιμά ο κάθε χρήστης. Επιπλέον, θα περιλαμβάνει fantasy sports και στοιχηματικές δυνατότητες.
Το κρίσιμο στοίχημα, ωστόσο, είναι τα live παιχνίδια. Οι φίλαθλοι δεν θα πληρώσουν 30 δολάρια για highlights, αλλά για να βλέπουν τα μεγάλα αθλήματα σε πραγματικό χρόνο. Το ESPN κατέχει δικαιώματα που αντιπροσωπεύουν 30%-40% της συνολικής τηλεθέασης αθλημάτων στις ΗΠΑ, γεγονός που αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα.
Η αγορά των streaming υπηρεσιών είναι πλέον πολυκατακερματισμένη. Το ESPN δεν έχει αποκλειστικότητα σε κάποιο μεγάλο άθλημα και έτσι αναγκάζεται να εστιάσει σε «must-have» διοργανώσεις. Η Disney ξόδεψε 2,6 δισ. δολάρια ετησίως για να κρατήσει το NBA, πάνω από 1 δισ. για τα κολεγιακά play-offs και πρόσφατα απέκτησε τα περισσότερα media assets του NFL, συμπεριλαμβανομένου του RedZone.
Παράλληλα, το ESPN έχασε τα δικαιώματα της Formula 1 (που φαίνεται να πηγαίνουν στην Apple) και του UFC (που κατέληξε στην Paramount). Επίσης αποχώρησε πρόωρα από το συμβόλαιο των 550 εκατ. δολαρίων τον χρόνο με το MLB, αφήνοντας το πεδίο σε άλλους μεγάλους ανταγωνιστές όπως η Fox, η NBC και το Netflix.