ΓΔ: 2112.46 0.57% Τζίρος: 393.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

Ιστορική συρρίκνωση απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο λόγω κορονοϊού

Μέχρι και 32% μπορεί να μειωθεί το παγκόσμιο εμπόριο εξαιτίας της πανδημίας, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου με την μείωση να αναμένεται ιδιαίτερα σοβαρή σε ΗΠΑ και Ασία.

Το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να καταγράψει ιστορική συρρίκνωση το 2020 εξαιτίας της πανδημίας του νέου κορονοϊού καθώς ο πλανήτης βρίσκεται σε καραντίνα, όπου τα εμπόδια στην οικονομική δραστηριότητα και στο εμπόριο επιδεινώνουν ένα ήδη δυσμενές περιβάλλον εντάσεων και αβεβαιότητας.

Όπως προειδοποίησε σήμερα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των οικονομολόγων του Οργανισμού, το εμπόριο μπορεί να καταρρεύσει από 13% σε 32% φέτος στο χειρότερο σενάριο, αφού αυξήθηκε κατά 2,9% το 2018 και μειώθηκε κατά 0,1% το 2019.

«Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη χάσει τη δουλειά και το εισόδημά τους», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού, Ρομπέρτο Αζεβέντο, κατά τη διάρκεια ψηφιακής συνέντευξης Τύπου, που πρόσθεσε πως η πανδημία, η οποία έχει μολύνει μέχρι σήμερα 1,4 εκατομμύριο ανθρώπους παγκοσμίως, εκ των οποίων περισσότεροι από 80.000 έχουν πεθάνει, μπορεί να προκαλέσει «τη χειρότερη ύφεση ή τη σοβαρότερη οικονομική ύφεση της ζωής μας».

Έχοντας υπονομευτεί από εμπορικές εντάσεις και αναταράξεις από το Brexit, το εμπόριο αναμένεται να καταγράψει «διψήφια» ποσοστιαία πτώση «σχεδόν σε όλες τις περιοχές» του πλανήτη, ανέφερε ο ΠΟΕ στις ετήσιες προβλέψεις του που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα.

Η μείωση απειλεί να είναι ιδιαίτερα σοβαρή στη Βόρεια Αμερική και την Ασία, των οποίων οι εξαγωγές θα μπορούσαν να καταρρεύσουν περισσότερο από 40% και 36% αντίστοιχα, στο πιο απαισιόδοξο ενδεχόμενο. Η μείωση στην Ευρώπη και την Νότια Αμερική αναμένεται επίσης πάνω από 30%.

«Οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο μπορούν και πρέπει να θέσουν τα θεμέλια μιας ενεργητικής και χωρίς αποκλεισμούς ανάκαμψης (...) Αν οι χώρες συνεργαστούν, θα δούμε ταχύτερη και πιο σταθερή ανάκαμψη από ό,τι αν κάθε χώρα ενεργήσει μόνη της», προειδοποίησε ο Αζεβέντο.

Συνολικά, η κρίση του παγκόσμιου εμπορίου θα είναι «πιθανότατα μεγαλύτερη από τη συρρίκνωση του εμπορίου που προκάλεσε η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-2009», τόνισε ο ΠΟΕ. «Ολόκληροι κλάδοι εθνικών οικονομιών έχουν κλείσει, όπως ξενοδοχεία, εστιατόρια, μη βασικό λιανικό εμπόριο, τουρισμός και σημαντικό μέρος της μεταποιητικής δραστηριότητας», πρόσθεσε.

Οι δύο υπερδυνάμεις του πλανήτη, η Κίνα, όπου πρωτοεμφανίστηκε η πανδημία, και οι Ηνωμένες Πολιτείες, το νέο επίκεντρό της, διοχετεύουν εκατοντάδες, ακόμη και χιλιάδες, δισεκατομμύρια δολάρια και γιουάν στις οικονομίες τους, για τον περιορισμό της ύφεσης.

Οι κύριοι κινητήριοι μοχλοί της ευρωπαϊκής οικονομίας πλήττονται επίσης: στη Γερμανία, η οικονομία θα μπορούσε να συρρικνωθεί κατά σχεδόν 10% το δεύτερο τρίμηνο, ανήκουστο στην πρόσφατη ιστορία, ενώ η Γαλλία αναμένεται να αντιμετωπίσει μια πρωτοφανή ύφεση με την πτώση του ΑΕΠ κατά περίπου 6% το πρώτο τρίμηνο, τη χειρότερη τριμηνιαία απόδοση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

«Η αναπόφευκτη μείωση του εμπορίου και της παραγωγής θα έχει οδυνηρές συνέπειες για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, εκτός από τον ανθρώπινο πόνο που προκαλεί η ίδια η ασθένεια», προειδοποίησε ο επικεφαλής του Οργανισμού.

«Οι αριθμοί είναι άσχημοι, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό. Εντούτοις, μια γρήγορη και ισχυρή ανάκαμψη είναι εφικτή. Οι αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα θα καθορίσουν τη μορφή της ανάκαμψης και των προοπτικών της παγκόσμιας ανάπτυξης. Θα πρέπει να θέσουμε τα θεμέλια για μια ισχυρή ανάκαμψη, διαρκή και κοινωνικά χωρίς αποκλεισμούς», σημείωσε ο Αζεβέντο.

Τα διάφορα σενάρια του ΠΟΕ προβλέπουν μια ανάκαμψη του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου από πάνω από 21% το 2021 σε 24% και έως 36% στην Ασία.

Αυτές οι εκτιμήσεις περιβάλλονται από έναν μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας, αναγνώρισε ο ΠΟΕ, σε συνάρτηση με τη διάρκεια της πανδημίας και τα μέτρα που εφαρμόστηκαν για την καταπολέμησή της. «Η πιθανότητα μιας ισχυρής ανάκαμψης είναι μεγαλύτερη εάν οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές θεωρούν την πανδημία ένα προσωρινό και έκτακτο σοκ», υπογράμμισε ο Οργανισμός.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Τα πλοία Cherry Express μεταφέρουν κεράσια στην Κίνα για την Πρωτοχρονιά

Η Σανγκάη αναμένεται να εισάγει πάνω από 250.000 τόνους κερασιών από Χιλή πριν την Κινεζική Πρωτοχρονιά του 2026, με τα πρώτα «Cherry Express» πλοία να φέρνουν ήδη 216,9 τόνους, σύμφωνα με ανακοίνωση των τελωνείων.
Κουτί «Made in China»
ΔΙΕΘΝΗ

Σταθερή ανάπτυξη στις ταχυμεταφορές της Κίνας τον Νοέμβριο 2025

Σταθερή ανάπτυξη σημείωσε ο τομέας ταχυμεταφορών στην Κίνα τον Νοέμβριο, με τον δείκτη ανάπτυξης να φτάνει τις 478,1 μονάδες και ετήσια αύξηση 3%, ενώ ξεχωρίζει αύξηση 6% στην ανάπτυξη και 1,9% στην ποιότητα των υπηρεσιών.
Αγροτική διαμαρτυρία οχημάτων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πολύωροι αποκλεισμοί σε Ευζώνους, Νίκη, Προμαχώνα και Εξοχή από αγρότες

Πολύωροι αποκλεισμοί σε Ευζώνους, Νίκη, Προμαχώνα και Εξοχή επηρεάζουν μεταφορές και ταξίδια, καθώς αγρότες και κτηνοτρόφοι κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις με νέα μπλόκα και συνελεύσεις.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Έκρηξη 56,9% στο εμπόριο Σανγκάης-Τσανκάι με Περού το 2025

Η ναυτιλιακή γραμμή Τσανκάι-Σανγκάη διακίνησε 154.000 τόνους εμπορευμάτων αξίας 3,97 δισ. γιουάν Ιανουάριο-Σεπτέμβριο 2025, σημειώνοντας αύξηση 56,9% στο εμπόριο Κίνας-Περού. Έφτασε και το πρώτο φορτίο για την έκθεση CIIE.
naytilia, ploio, conteiner
ΔΙΕΘΝΗ

Μάστιγα για τη ναυτιλία η πειρατεία παρά τη μικρή μείωση της το 2024

Ο αριθμός των περιστατικών πειρατείας σε εμπορικά πλοία παραμένει υψηλός, αν και οι επιθέσεις παρουσίασαν μια μικρή μείωση το 2024. Παράλληλα, η ζήτηση για ένοπλους φρουρούς παραμένει υψηλή, καθώς η ασφάλεια του πληρώματος, του πλοίου και του φορτίου εξακολουθεί να είναι προτεραιότητα.