ΓΔ: 2470.95 -0.07% Τζίρος: 278.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Βαρέλια πετρελαίου σε σειρά
Φώτο: Shutterstock

Σκληρό παζάρι για τo πετρέλαιο, σήμερα η κρίσιμη τηλεδιάσκεψη του ΟΠΕΚ+

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις είναι πολύ πιθανός ένας συμβιβασμός, υπό τον όρο  ωστόσο ότι η συμφωνία θα περιλαμβάνει και την συμμετοχή των ΗΠΑ στη μείωση της παραγωγής.

Στο γήπεδο των ΗΠΑ και του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ βρίσκεται η μπάλα ενόψει της σημερινής τηλεδιάσκεψης του ΟΠΕΚ+ και της Ρωσίας και της αυριανής συνάντησης της ομάδας των G20, με στόχο μια παγκόσμια συμφωνία μείωσης της παραγωγής πετρελαίου, προκειμένου να στηριχθούν οι τιμές.

Κρίνοντας από τις δηλώσεις που κάνουν τις τελευταίες ώρες όλοι οι εμπλεκόμενοι, μάλλον οδεύουμε προς ένα συμβιβασμό, υπό τον όρο  ωστόσο ότι η συμφωνία θα περιλαμβάνει και την συμμετοχή των ΗΠΑ στη μείωση της παραγωγής. Σαουδική Αραβία και Ρωσία έχουν ήδη κάνει σαφές πως θα μειώσουν την παραγωγή τους μόνο εφόσον το κάνουν και οι αμερικανικές εταιρείες, διαφορετικά συμφωνία δεν θα υπάρξει και το αργό θα καταρρεύσει ξανά προς τα 20 δολάρια το βαρέλι.

Ο επικείμενος συμβιβασμός δεν σημαίνει ότι θα κερδίσουν όλοι το ίδιο. Στην πράξη θα αποτελέσει ένα ακόμη χτύπημα για τον πρόεδρο Τραμπ ο οποίος μόλις την περασμένη Πέμπτη είχε τουιταρει σε πανηγυρικούς τόνους ότι πέτυχε όλοι «οι άλλοι»- εκτός δηλαδή των αμερικανικών εταιρειών- να μειώσουν μέχρι και κατά 15 εκατομμύρια βαρέλια την παραγωγή του αργού. Σαν αποτέλεσμα η τιμή του μπρεντ εκτινάχθηκε μετά από μήνες ξανά πάνω από τα 30 δολάρια, επίπεδα στα οποία διατηρείται μέχρι και σήμερα (33 δολ), δείγμα ότι η αγορά προεξοφλεί συμφωνία εν μέσω μάλιστα της πανδημίας. 

Αλλά για να παραμείνουν οι τιμές σε αυτά τα επίπεδα και να μην ξαναπάρουν την κατιούσα θα πρέπει ο αμερικανός πρόεδρος να ανακοινώσει ότι η συμφωνία για περικοπές συμπεριέλαβε τελικά και τις αμερικανικές εταιρείες. Η μπάλα επομένως βρίσκεται στον γήπεδο των ΗΠΑ, αφού ακόμη και αν ο προέδρος Τραμπ καταπιεί το πικρό αυτό ποτήρι, θα πρέπει να συναινέσουν στις περικοπές οι ίδιες οι αμερικανικές εταιρείες. 

Οι τελευταίες πάντως, μπροστά στο φάσμα της χρεοκοπίας που τις πλησιάζει απειλητικά, δείχνουν να κινούνται ήδη προς μια κατεύθυνση περικοπών στην παραγωγή σχιστολισθικού πετρελαίου. Σε μια συγκυρία όπου η ζήτηση έχει καταρρεύσει καθώς δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπων αποφεύγουν λόγω του κορονοιού τις μετακινήσεις, οι αμερικανικές εταιρείες διατρέχουν τον κίνδυνο το προσεχές διάστημα να δυσκολεύονται ακόμη και να στείλουν το πετρέλαιο για διύλιση στα διυλιστήρια. 

Όμηροι των ανταγωνιστών τους

Έτσι και καθώς η πελατεία τους ακυρώνει μαζικά συμβόλαια και παραγγελίες, η μία μετά την άλλη οι αμερικανικές εταιρείες δρομολογούν μειώσεις στην παραγωγή. Στην πράξη αντιμετωπίζουν μια πρωτοφανή κατάσταση, που όμοιά της δεν έχουν ξαναζήσει στο παρελθόν, όταν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο κατάφερναν να διαθέσουν την παραγωγή τους και να συνεχίσουν την οικονομική τους δραστηριότητά, έστω και σε χαμηλότερα επίπεδα, προκειμένου να παραμείνουν οικονομικά βιώσιμες.

Σήμερα όμως οι σχιστολισθικοί παραγωγοί των ΗΠΑ βρίσκονται όμηροι των ορέξεων των ανταγωνιστών τους. Σε χαμηλά επίπεδα τιμών, όπως τα σημερινά, η αμερικανική βιομηχανία που ούτως ή άλλως, ακόμη και πριν ξεσπάσει ο πετρελαικός “πόλεμος”, δυσκολεύονταν να είναι κερδοφόρα, τελεί ένα βήμα πριν την χρεοκοπία. Σε ένα κλάδο με μεγάλα χρέη, τα οποία εξυπηρετούνται με δυσκολία, αρκετές ενεργειακές εταιρείες έχουν εκδώσει ομόλογα junk, δηλαδή αυτά που αξιολογούνται χαμηλότερα της επενδυτικής βαθμίδας, τα οποία διαπραγματεύονται πλέον σε επίπεδα distressed. Και υπάρχει ο κίνδυνος οι πιέσεις στα εταιρικά αυτά ομόλογα να ενταθούν, γεγονός που αν συμβεί, αναμφίβολα θα διαχυθεί στις αγορές όπου και είναι εισηγμένες οι παραπάνω επιχειρήσεις. Τυχόν χρεοκοπίες πετρελαικών εταιρειών θα διαχυθούν στους πιστωτές τους, στις τράπεζες και άρα στην παγκόσμια ανάπτυξη.

Τα παραπάνω είναι σε γνώση της αγοράς που μοιάζει να έχει προεξοφλήσει μια καλή συμφωνία μείωσης της παραγωγής παγκοσμίως. Πρώτα κατά την σημερινή τηλεδιάσκεψη του ΟΠΕΚ, και μετα κατά την αυριανή συνάντηση της ομάδας G20. Αυτός είναι και ο λόγος που χθες το βράδυ το αργό ΗΠΑ έκανε πράξεις στα 26 δολάρια το βαρέλι, ενώ το μπρεντ κινούνταν στα 33,54 δολάρια το βαρέλι.

Αντιμέτωπες με την πλέον θεαματική πτώση που έχουν καταγράψει οι τιμές του πετρελαίου τις τελευταίες δεκαετίες, οι αμερικανικές εταιρείες δείχνουν αναγκασμένες να αποδεχθούν την συμφωνία που θα τους προσφέρουν ΟΠΕΚ και Ρωσία. Εξάλλου ένα ακόμη στοιχείο πίεσης αποτελούν τα στοιχεία για την παγκόσμια μείωση της ζήτησης η οποία στις ΗΠΑ έχει μειωθεί κατά 50% στην διάρκεια των τριών τελευταίων εβδομάδων. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σημαίες ΗΠΑ Βενεζουέλας
ΔΙΕΘΝΗ

Βενεζουέλα: 5,49 δισ. δολάρια τα έσοδα πετρελαίου στο πρώτο τρίμηνο

Τα έσοδα από τις εξαγωγές πετρελαίου της Βενεζουέλας αυξήθηκαν κατά 21,5% το πρώτο τρίμηνο του έτους, φτάνοντας τα 5,49 δισ. δολάρια, λόγω αύξησης της παραγωγής και άρσης κυρώσεων μετά την ανατροπή Μαδούρο.
Κυρώσεις ΗΠΑ κατά Ιράν
ΔΙΕΘΝΗ

ΗΠΑ: Παράταση άρσης κυρώσεων στο ιρανικό πετρέλαιο έως 21 Αυγούστου

Οι ΗΠΑ ανέστειλαν έως τις 21 Αυγούστου τις κυρώσεις στο ιρανικό πετρέλαιο, επιτρέποντας σχετικές συναλλαγές. Αυτό οδήγησε σε περαιτέρω πτώση της τιμής πετρελαίου, με το Brent να διαμορφώνεται στα 77,80 δολάρια το βαρέλι.
αντλία καυσίμων πρατηρίου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση τιμών στην αμόλυβδη βενζίνη κατά 15 λεπτά σε έναν μήνα στην Ελλάδα

Οι τιμές των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα σημείωσαν αισθητή πτώση τον τελευταίο μήνα λόγω υποχώρησης της κρίσης στη Μέση Ανατολή και της μείωσης του αργού. Η βενζίνη μειώθηκε κατά 15 λεπτά, ενώ το diesel έπεσε κατά 11 λεπτά ανά λίτρο.
Υδρογονάνθρακες
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υδρογονάνθρακες: Η στροφή στην Ανατολική Μεσόγειο και οι προοπτικές της Ελλάδας

Η Ανατολική Μεσόγειος προσελκύει ξανά τους μεγάλους ενεργειακούς ομίλους, με τη Δυτική Ελλάδα και την Κρήτη να είναι οι περιοχές της ελληνικής επικράτειας με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.